Ofte stilte spørsmål

 

Spørsmål om symaskiner

Hva er forskjellen på en elektronisk, og en mekanisk symaskin?

En mekanisk symaskin er det man ofte tenker på når man tenker på en symaskin. Som oftest har den et begrenset antall sømmer, og man går glipp av mange automatiske funksjoner som man får i elektroniske symaskiner. I de aller fleste tilfellene vil vi anbefale en elektronisk symaskin, med mindre man er helt nybegynner og ønsker maskinen så rimelig som mulig.

 

Elektroniske symaskiner har ofte flere moderne funksjoner enn mekaniske symaskiner, noe som gjør det mye enklere å bruke dem. I dag produseres det nesten ikke mekaniske symaskiner i de øvre prisklassene, så hvis man ønsker en symaskin av god kvalitet vil du alltid ende opp med en elektronisk symaskin. 

 

Mange tror at elektroniske symaskiner blir raskere ødelagt enn en mekanisk symaskin. Mange tror også at elektroniske symaskiner er vanskeligere å fikse enn mekaniske, slik at de etterhvert vil bli dyrere i drift. Ingen av disse to påstandene stemmer. 

Les mer...Vis mindre...

Hvilke symaskinmerker kan jeg finne hos Sømsenteret, og hva er forskjellen mellom dem?

Singer

Singer er kanskje et av verdens best kjente symaskinmerker, og hadde sin storhetstid frem til 90-tallet. 
I 1999 gikk Singer konkurs og ble kjøpt opp av Kohlberg & Company, som i 2006 også gikk til anskaffelse av merkene Husqvarna og Pfaff. 
I dag anses Singer symaskiner som symaskiner i den billigste prisklassen. De tilbyr ikke den kvaliteten de en gang gjorde, men fremstår som greie førstegangsmaskiner og symaskiner til barn. 


Juki

Juki er et japansk symaskinmerke som fremstår som noe mer ukjent her i Norge, på tross av at de er verdens største produsent av symaskiner. Symaskinene de tilbyr er av høy presisjon og kvalitet, noe som ikke er overraskende ettersom de også produserer noen av de aller beste industrielle symaskinene.

 

Brother

Det japanske merket Brother produserer printere, scannere og andre kontorrekvisita, i tillegg til å lage symaskiner av høy kvalitet.

 

Pfaff

Tysk kvalitet og presisjon! Pfaff er et symaskinmerke som kommuniserer kvalitet og innovasjon. I tillegg ser maskinene utrolig flotte ut, slik at de vil ta seg godt ut på hyllen når den ikke er i bruk.

 

Husqvarna Viking

Den svenske symaskingiganten Husqvarna Viking tilbyr gode symaskiner i robust kvalitet og en mer tradisjonell ånd. 

 

Bernina

For våre mest eksklusive symaskiner kikker vi mot Bernina. Det sveitsiske merket tilbyr utrolig gode kvalitetsmaskiner til de profesjonelle og erfarne syere. 

Les mer...Vis mindre...

 

Spørsmål om stoffer

Hvordan handler du stoffer på nett? Hva skal du se etter?

Det er mange som synes det kan være litt skummelt å bestille stoffer på nett, spesielt dersom man er vant til å kjøpe stoffer i butikk. Det kan ofte være vanskelig å vite hvordan stoffet føles uten å ta på det. Når vi legger ut stoffer på nettsiden vår gjør vi vårt beste for å gi et så tydelig bilde på hvordan stoffet ser ut som mulig.


Når vi fotograferer stoffene våre gjør vi vårt beste for å sørge for at det skal se så riktig ut på nettsiden som mulig. Men - farger ser ikke helt like ut på alle skjermer. Det gjør at stoffet du ser på nett kan oppfattes litt annerledes i virkeligheten. Dette er normalt sett ikke en veldig stor forskjell. Dersom det viser seg at fargene fremstår for forskjellig på nett, vil vi ta kontakt med deg når vi pakker bestillingen din.


En god pekepinn på hvordan stoffet ser ut er det anbefalte bruksområdet, sammen med vekten. Noen fibre veier selvsagt i utgangspunktet mer enn andre, men en høyere vekt i gram/meter betyr som oftest et tykkere og gjerne mer kompakt stoff. Et ullstoff med kåpe/kjole som anbefalt bruksområde og en høy vekt kan man altså også da regne med at vil være tykt og mer strukturert.


Det er ikke alle leverandører som legger ved hvor mye stoffet krymper i vask, men de aller fleste stoffer vil krympe noe den første gangen man vasker det. Derfor bør du alltid vaske stoffet i maskinen før du syr noe med det for å sørge for at det vil passe! Det kan også i noen tilfeller være igjen rester fra produksjonen i stoffet, så det bør alltid vaskes før du bruker det mot huden. Stoffet vaskes i følge de vaskeinstruksjonene som står på nettsiden, eller den metoden du vil vaske det ferdige plagget med. Dersom du syr en sikk-sakk søm eller overlocker kantene på stoffet før du vasker det forhindrer du at det rakner i vaskemaskinen.


OBS: Når du kjøper stoff kan det være lurt å skrive ned vaskeinstruksjonene, da vi ikke kan garantere at produktsiden fremdeles er oppe når du mottar bestillingen din.

Les mer...Vis mindre...

Hvilke materialer fremstilles stoffer fra, og hva er forskjellen mellom dem?

Naturlige materialer

    Bomull
    Lin
    Silke
    Ull

Menneskeskapte naturlige materialer

    Viskose
    Tencel

Syntetiske materialer

    Polyester
    Polyamid
    Nylon
    Lycra
    Jaquard

Les mer...Vis mindre...

Hva er forskjellen på et vevet og et strikket stoff?

Når man syr etter et mønster pleier man ofte å dele inn de fleste stoffer basert på to kvaliteter: hvorvidt det er strikket eller vevet. Dette er noe du enkelt kan se på stoffet du jobber med!


Et stoff med en strikket oppbygning kjenner du igjen hvis du ser på overflaten med et forstørrelsesglass (eller uten hvis du har et godt syn.) På lik linje med strikk vil du se at et strikket stoff (knits på engelsk) er bygd opp av en maskestruktur. Eksempler på disse stoffene er jerseystoffer. Den strikkede teksturen gir jersey en god elastisitet – i tillegg til et par prosenter med elastan. Et annet godt eksempel er ribb. Her har du, på lik linje med strikkede kanter, en kombinasjon av rette og vrange masker i stolper. Dette gir stoffet enda mer elastisitet!


Et stoff med en vevet oppbygning har tråder som er vevet sammen i to retninger for å skape overflaten til stoffet. Disse stoffene er ofte slitesterke, og har vanligvis ikke så mye elastisitet. Et godt eksempel på slike stoffer er jaquard (som bruker vevde tråder i forskjellige farger og stoffkvaliteter for å skape mønstre) eller lin. Dersom du bruker dine egne klær som referanse ser du ofte vevde stoffer brukt til stretchfrie bukser (slik som denim eller dressbukser) eller klassiske canvas handlevesker.

Les mer...Vis mindre...

Hva gjør jeg hvis stoffet jeg har mottatt ikke ser ut som på bildet?

Vi gjør vårt beste for å sørge for at bildene av stoffene våre er så like produktet som mulig. Skjermer har ofte en forskjellig fargegjengivning, noe som kan gjøre at fargen på bildet vi legger ut ikke vises helt likt på skjermen din. Hvis forskjellen ikke er så stor, vil vi dermed ikke kunne anse det som en reklamasjonssak. Dersom fargeforskjellen er større ønsker vi gjerne at du tar kontakt med supportavdelingen vår, så finner vi en løsning sammen.

Les mer...Vis mindre...

Hva er Vliselin, og hvordan brukes det?

Vliselin er et materiale man bruker for å stive opp stoffer, stabilisere og forsterke skjøre stoffer. Noen varianter brukes også som bakstykker til broderi, vattering i quilter og applisering. Det meste vi har i vårt sortiment er strykbar vliselin fra Freudenber Vlieseline. De er enkle å påføre stoffet, og alle vliselinene vi har i vårt sortiment har en kort instruks om hvordan de brukes hentet fra Vliselines hjemmeside.

 

Vi anbefaler alltid å teste ut vliselinen du har kjøpt på en liten stoffrest før du appliserer vliselinen på plaggene dine, slik at du er sikker på at festet, stivheten og tykkelsen er slik du ønsker.

Les mer...Vis mindre...

 

Spørsmål om bestilling på nettsiden

Kan jeg bestille uten en konto?

Nei, du kan ikke bestille uten å lage en kundekonto. 

Les mer...Vis mindre...

Hvordan legger jeg inn en bestilling?

Å bestille varer på nett er ikke alltid like enkelt! Her er en kort guide til hele prosessen fra start til slutt.

 

  • Finn produktet du ønsker å kjøpe. Velg antall enheter du ønsker å bestille med + og - knappen, og klikk på “legg til i handlekurv”.
     
  • Fyll eventuelt opp den digitale handlekurven din med de andre varene du ønsker å bestille.
     
  • Når du er klar for å legge inn bestillingen din, klikker du på knappen “til kassen” i det øvre høyre hjørnet.
     
  • Kikk over handlekurven din og dobbeltsjekk at varene du har valgt er korrekte.
     
  • Bla deg ned og klikk på pilen ved siden av “Generelle Vilkår” for å lese gjennom personvernerklæringen vår. Klikk på boksen ved siden av “Generelle Vilkår” for å godta vilkårene våre.
     
  • For å gjøre bestillinger hos oss er du nødt til å ha en kundekonto. Dersom du har bestilt fra oss før, kan du logge inn på kontoen. Hvis ikke klikker du på “Ny kunde” for å opprette en ny konto.
     
  • Velg betalingsmetode, fyll inn informasjonen, og velg “send bestilling”
     
  • Din valgte betalingsmetode vil videresende deg til betalingsmetodens verifiseringsmetode.
     
  • Etter du har verifisert betalingen, skal bestillingen være lagt inn. Du vil snart motta en ordrebekreftelse på e-postadressen du la inn da du bestilte. Dersom du ikke mottar ordrebekreftelsen din bør du sjekke spam-kontoen din. 
les merVis mindre...

Kan jeg endre eller kansellere en bestilling?

Du kan når som helst logge deg inn på somsenteret.no og følge ordren din. Når varene sendes fra oss vil de få status "Sendt" i ordrehistorikken. Inntil da vil det kun stå "Åpen". Du kan selv slette varer på ordren dersom produktet ikke er sendt, eller kansellere hele ordren dersom ordren står som "Åpen".

 

Du kan også ta kontakt med oss for spørsmål, eller andre henvendelser. Husk å ha ordrenummeret for hånden.

Les mer...Vis mindre...

Når kommer utsolgte varer tilbake på lager?

Vi bestiller varer regelmessig, og jobber for tiden med å bygge opp et solid varelager slik at du som kunde alltid skal få tak i varene du ønsker. I noen tilfeller vil likevel enklete varer bli utolgt. Når disse varene kommer inn igjen er avhengig av hvor pruduktene sendes fra, i tillegg til kapasitet og tilgjengelighet hos levrandørene, fraktselskapene og oss.

 

Selv om vi gjerne vil informere om når produkter kommer inn igjen på lager har dette vist seg å være vanskelig. Enklete leverandører gir ikke fra seg denne informasjonen, og andre ganger stemmer ikke det vi får oppgitt. Alle datoer, eller dager til levering (som oppgis på vår nettside eller i butikk) er derfor kun veiledenede.

 

Du kan når som helst ta kontakt med oss for nærmere informasjon. 

Les mer...Vis mindre...

Hvis jeg ikke finner varen jeg er leter etter betyr det at den ikke finnes?

Årsaken til at du ikke lenger finner produktet du leter etter på nettsiden kan være fordi vi har fjernet det. Selv om mange produkter er å regne som stabelvarer, vil enklete produkter gå ut av produksjon, og derfor fjernes fra vårt sortiment når lageret er tomt. Andre ganger tar vi kun inn en begrenset beholdning, eller varer etter etterspørsel. Har du sett noe på nettsiden som du gjerne skulle hatt er det bare å ta kontakt med oss for nærmere informasjon. 

 

Har du sett noe hos noen andre som du gjerne skulle kjøpt av oss må du også gjerne ta kontakt. Vi vil selge de produktene du ønsker deg og trenger, og tar gjerne i mot innspill. 

Les mer...Vis mindre...

Hvordan benytter jeg meg av pris-match?

Hvis du finner en billigere pris et annet sted, matcher vi prisen.* Legg ved en link til produktet som er billigere i feltet “melding til salgsavdelingen” på bestillingen din. Pris (inkludert frakt og avgifter) må være lavere i den andre butikken og produktet må kunne kjøpes.
*Prismatch-tilbudet gjelder ikke varer fra DROPS.
 

Les mer...Vis mindre...

 

Spørsmål om levering og retur

Hvor mye koster det å sende en pakke?

Dersom du har handlet for over 999,- er frakten gratis. Ordre under 999,- blir belastet med 89,- i fraktkostnader. Dette gjelder kun om du benytter deg av "Pakke i postkassen",  "Pakke til hentested" koster 120,-. Dersom du velger hjemlevering vil frakten koste 250,-. 

 

Merk at du kan også velge å hente pakken i en av våre butikker helt gratis.

Les mer...Vis mindre...

Når vil min bestilling bli sendt?

Ordren din vil bli behandlet i løpet av 1-4 virkedager. Hos oss er pakkelageret oppe fra 08:00-16:00 mandag til fredag noe som betyr at alle ordre som kommer inn etter 16:00 på fredag vil behandlet over helgen. I perioder med kampanjer og tilbud må du påbergene ekstra ventetid.

 

Unntak er dersom bestillingen inneholder varer vi for øyeblikket ikke har på lager. Da venter vi med å sende bestillingen din til vi har alle varene på lager slik at vi sparer deg for ekstra fraktavgifter. Inneholder ordren utgåtte varer vil disse vare krediteres, og resten vil bli sendt som normalt. 

Les mer...Vis mindre...

Hvordan returnerer man en pakke?

Angreretten forutsetter at du senest innen 30 dager etter at du mottar leveransen gir oss melding om dette (angrefrist). For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert oss i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den.

 

Alle produkter skal leveres tilbake til oss innen rimelig tid. Produktet sendes tilbake til oss i originalemballasje, sammen med angrerettskjema. Dette er vedlagt i mailen du får av oss når du bestiller. Du kan også laste ned angreskjemaet her. 

 

Er ikke angrerettskjemaet vedlagt, eller tilstrekkelig utfylt med den etterspurte informasjonen, er du selv ansvarlig for å ta kontakt slik at returen blir gjennomført. Det vil også forekomme et gebyr på 70,- for ekstra ekspedisjon av oss.

 

Du må selv betale returkostnaden ved benyttelse av angrerett, og har risikoen for transporten tilbake til oss. Returer skal alltid sendes til Hadelandsvegen 6, 2816 Gjøvik. 

 

Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet fra deg.

Les mer...Vis mindre...

Hva gjør jeg hvis det er feil eller mangler ved min bestilling?

Det var leit å høre! Vi har som de fleste andre menneskelige ansatte som pakker alle ordre, og mennesker gjør av og til feil. Ta kontakt med vår kundeservice, så skal vi gjøre vårt ytterste for å rette opp i feilen.

Les mer...Vis mindre...

Leverer Sømsenteret til utlandet?

Nei, Sømsenteret leverer kun til Norge.

Les mer...Vis mindre...

Leverer Sømsenteret til Svalbard og Jan Mayen ?

Nei, Sømsenteret leverer ikke til Svalbard og Jan Mayen. 

Les mer...Vis mindre...